UP Marriage Certificate Registration | marriage certificate kaise banaye marriage certificate online | marraige certificate format | Vivah Panjiyan Online
भारत सरकार अब औसत नागरिक के लिए पूरी तरह से डिजिटलीकृत और पारदर्शी सेवा प्रणाली की दिशा में काम कर रही है। उत्तर प्रदेश सरकार अधिक से अधिक सेवाएँ इलेक्ट्रॉनिक प्रारूप में प्रदान करने का प्रयास कर रही है। अब ढेर सारी नगरपालिका सेवाएँ केवल ऑनलाइन उपलब्ध हैं।
यहां, हम विवाह लाइसेंस के लिए आवेदन करने के लिए आवश्यक चरणों के बारे में जानेंगे, साथ ही अपने आधिकारिक विवाह प्रमाणपत्र यूपी की एक प्रति ऑनलाइन कैसे प्राप्त करें, इसके बारे में भी जानेंगे। उत्तर प्रदेश राज्य में होने वाली सभी शादियों को विवाह पंजीकरण नियम 2017 के तहत पंजीकृत किया जाना चाहिए।
भारतीय राज्य उत्तर प्रदेश के हिंदू विवाह पंजीकरण नियम, 1973 विवाह को वैध बनाने का प्रावधान करते हैं। विवाह लाइसेंस के लिए आवेदन करने पर, विवाह लाइसेंस प्रमाणपत्र जारी किया जाएगा। जब दो लोग शादी करने का निर्णय लेते हैं, तो उनके पास विवाह प्रमाणपत्र के रूप में आधिकारिक दस्तावेज होना आवश्यक है। यह लेख उत्तर प्रदेश राज्य से विवाह प्रमाण पत्र कैसे प्राप्त करें इसकी जांच करेगा।
UP Marriage Certificate Registration
Procedure & Checklist Document
1 Name of Service Marriage Certificate
2 Name of Department Stamp & Registration
3 Applicability Criteria i. Anyone can apply who is resident of Uttar Pradesh
ii. Minimum Age – 21 years for male & 18 years for female
iii. Marital status - Married
4 SLA/ Number of Days On appointment date
5 Documents Required
i. Id Proof (70 KB)
ii. Address Proof (70 KB)
iii. Age Proof (70 KB)
iv. Current Photo (40 KB)
v. Marriage Ceremony Proof
6 Form submission
7 Procedure for apply & getting certificate
Step‐ 1:
a) The applicant shall open the Online
b) Register in online portal using their personal details and contact details.
c) A password is generated and sent through SMS/Email.
d) Using the User id and Password applicant shall log into the online portal.
Step – 2:
After logging into the web portal, the Applicant shall select Registration Option.
Step‐3:
Applicant shall select “Marriage certificate” service under Stamp & Registration Department.
Step‐4:
Applicant shall create profile (Select district & enter DOB, Mobile no.)
Step‐5:
Applicant shall pay the user charges i.e., Rs 10-15/- (Diffrent State May Vary these Charges)through online payment gateway.
Step‐6:
Applicant shall fill details & attach documents in application form for “Marriage certificate”.
Step‐7:
Applicant shall select the desired appointment date & pay the fee for “Marriage Certificate” in online portal.
Step‐8:
Applicant shall preview the application & submit it.
Step‐9:
Applicant shall present physically with their spouse on appointment date in concerned SRO office.
Step‐10:
Final Certificate shall be uploaded on online portal by Registrar officer.
Step‐11:
Applicant shall download the final certificate from online portal/Digi-Locker.
8 Fee i. User charges – Rs 10-15/- (Diffrent State May Vary these Charges)through online payment gateway.
ii. Service Fee – Rs 50/- per year (duration will be calculated from the date of marriage till the applying for marriage certificate)
9 Mode of payment Online
UP Marriage Certificate Important Links Click below
UP Marriage Certificate Online Registration link Click here
UP Marriage Certificate Login Click here
UP Marriage Certificate Fee Payment Click here
UP Marriage Certificate Fee Verification Click here
UP Marriage Certificate Download PDF Link Click here
UP Marriage Certificate Notary Format Click here
UP Marriage Certificate Pandit Ji / Priest Format Click here
UP Marriage Certificate Gram Pradhan,
Mukhiya / Mayor/ Chairman Format Click here
UP Marriage Certificate Official Website Click here
0 Comments